Skip to main content

A little thought on AI

For more hands-on articles, please visit my new home of writing at 👉 vocus . In the evolving landscape of AI and large language models (LLMs), the ability to synthesise diverse pieces of knowledge is becoming increasingly crucial. It's no longer just about the information one accumulates but about grasping the underlying concepts that thread this information together into a cohesive, innovative framework.  A pivotal factor here is an individual's comprehension of 'connector words' or key concepts that bridge various domains of knowledge, facilitating groundbreaking insights and developments. In this scenario, learning skills are becoming more vital than ever before. It heralds an opportune moment to carve out one's niche in the AI-dominated future, a time to decide the role one wishes to play in this unfolding narrative.  Do you aspire to be a visionary, harnessing AI's potential to catapult humanity to uncharted territories, perhaps even fostering space colo

春天小旅行


經過一年住在大馬路旁的生活經驗,我的旅行要求變得很簡單:安靜。——最好連蟲鳴鳥叫都可以省略。人們總以為已經習慣這些城市裡的噪音,其實並不盡然,這些耳裡的雜訊只是被選擇性的忽略,但它仍不時影響著情緒與專注力;所以不難理解為何自己總在半夜靈思泉湧,凌晨三點過後,住所外馬路上的車流量最小,粗略算來大約三分鐘才有一輛車從身體垂直的相對位置掠過,真的是安靜了許多。

四月的台北,仍然陰晴不定,如果這趟旅行繞了半個台灣還順手帶了個陰天,那真的會令人沮喪;幸運的是連續幾日暖陽高照、溫度怡人,我想這就是春天旅行應有的獎勵,沒有黏膩的汗水也沒有厚重的衣物,前提當然是要有一點好運。

這趟旅行只想安安靜靜的在定點移動,到鹿野會會友人並且到久違的都蘭一宿,以往總是短暫逗留的都蘭,經常聽著很多人陳述停留過的美好經驗,碰巧出發前注意到都蘭出在三月號 Monocle 的台灣旅行小別冊,原本,對於都蘭被以主題的方式來介紹,懷抱著些許興奮,我想在景點的選擇上這是一個有趣的觀點,後來讀到內容訪談了嚴長壽,以及與民宿老闆閒聊到鐵花村,此時才恍然大悟。雖然嗅的出那是觀光局對外國旅人做的行銷,不過 Monocle 的編輯團隊不論是內容挑選還是版面設計,仍是讓人耳目一新。

前兩天剛好把看了一陣子的陰翳禮讚讀完,這本書發表於 1933 年,說是評論集實際上更像似不假辭色的發牢騷。導讀中提到谷崎潤一郎 (1886-1965) 創作者的自覺非常強烈,這位與我出生相差近一世紀的小說家,文章裡貫用實驗性技巧,不喑日文的我無緣拜讀小說原作,卻在《旅行的種種》裡取得共識。作者提到:「對於心有所鍾的美食或是旅館,甚少對外張揚,更忌諱在文章中大書特書,通常廣為人知的後果就是原有的特色消失殆盡」。這段話才講完卻又自省了起來:「假如遇到一家好的旅館,待客親切住宿低廉,但知名度不高,基於回饋的心理,一般都會想大力宣傳才是人之常情,他卻故意隱瞞,雖偶爾感到內疚,但還是不會改變這個方針。」

這樣一段內心反覆的對話是不是很熟悉?包括自己在內,心裡多少都有幾個私房景點,不願意或只願意跟極少數的人分享。自從媒體網路改變了世界,要保留那幾道心中美麗的靈光,還真的需要一點運氣。對於這樣的現象,問題也不在於這些美好事物被大量傳遞與曝光,而是,人們對於旅行這件事選擇了什麼樣態度來實踐。

「旅行的種種」篇章裡很多想法與我頗為相似,包括計劃與大多數人相反的旅行路線,無緣一試的大概就改名易姓這件事。其一,我並不是名人,所以沒有作者的困擾;其二,住宿登記都需要身分證,變造證件可是偽造文書罪,真要這麼做那旅行的代價也太高了。


Comments

  1. Zac, 幹嘛公佈你的癖好呢~~ :P

    ReplyDelete
  2. 我喜歡那個2010的0改成1,很自然、很可愛。

    ReplyDelete
  3. Re: 軟先生 <8444686127513110770>
    哈哈,一時之間我還反應不過來你說的...Now I see..

    ReplyDelete
  4. What's that Jenny O.O"
    Hmmm sorry for asking...
    Hope you feel better there Jenny n_n"

    ReplyDelete
  5. Re: Saya Nimbuzz <9136952984151351528>
    Well..It's okey and doesn't mind. The essay is about I had a nice trip to Taitung (a place in my country). It has beautiful nature wonders, aboriginal culture, delicious foods and so on. I think you'll like it, too.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

手工黑白沖片

從「我在墾丁天氣晴」開始